Kolumni ilmestynyt Kallio-lehdessä 18.2.2007

 

Aspiriiniakin tarvitaan

 

Ilmastokeskustelu jatkuu. Edellisen kolumnini kirjoittamisen jälkeen keskustelu ilmastonmuutoksesta on käynyt - jos mahdollista - vieläkin kovimmilla kierroksilla. Muodissa näyttää olevan etenkin "ilmastolupausten" tivaaminen eri julkisuuden henkilöiltä. Tuloksena on lukuisia lupauksia ekolamppujen käytön lisäämisestä ja yksityisautoilun vähentämisestä.

 

Huolestuneita päättäjiä riittää, mutta keinoista ei tunnuta pääsevän sopuun. Viikolla presidentti Halonen otti kantaa ilmastonmuutokseen vastustamalla ydinvoimaa, totesi sen toimivan aspiriinin lailla vain hetkellisenä apuna ongelmaan. Mutta emme me ydinvoiman kannattajatkaan näe sitä pysyvänä ratkaisuna, vaan välivaiheen etappina tulevaisuuteen. Uudet energiaratkaisut eivät yksinkertaisesti ennätä valmiiksi, vaikka panostaisimme niiden kehittämiseen tuntuvasti. Mikä toki pitää tehdä, mutta kyllä sitä aspiriiniakin vaan nyt tarvitaan.

 

Ilmastopolitiikka on myös kunnallispolitiikkaa. Joukkoliikennelautakunnassa saimme viime viikolla raportin siitä, miten vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta voitaisiin kasvattaa Helsingissä. Täälläkin nimittäin ilmanlaadun raja-arvot sekä hiukkasten että typpidioksidin osalta ylittyvät ajoittain. Helsingin tavoitteena on hiukkasten vuorokausi- ja typpidioksidin vuosiraja-arvon ylittymisen ehkäiseminen ja pitoisuuksien edelleen siitä alentaminen. Suurin vaikutus ilmanlaadun osalta saadaan siitä, miten Helsingin kaupunki liikenne- ja kuljetushankinnoissaan ottaa ympäristöasiat huomioon. Hyvä, että asiaan on nyt kiinnitetty tarkempaa huomiota.

 

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV puolestaan laatii yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten asiantuntijoiden kanssa Pääkaupunkiseudun ilmastostrategiaa 2030. Tavoitteena vähentää YTV-kaupunkien kasvihuonekaasupäästöjä nykyisestä kolmanneksella vuoteen 2030 mennessä, tuottaa kaupunkien yhteinen näkemys toimintalinjoista kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi, löytää käytännön keinoja, joilla päästöjen vähentämisvelvoitteet voidaan saavuttaa ja valmistella aiesopimus YTV-kaupunkien ja muiden mahdollisten osapuolten yhteisistä toimista kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi.

 

Me Helsingin joukkoliikennelautakunnassa muistutamme omassa lausunnossamme siitä, että yksi tehokkaimmista käytettävissään olevista keinoista on liikenteen päästöihin vaikuttaminen joukkoliikennettä edistämällä. Julkisen liikenteen kilpailuttamisessa onkin vähäpäästöisyys otettu mukaan pisteytysjärjestelmään.

 

Samoin HKL:n omat kehittämistavoitteet vuodelle 2012 ovat täysin linjassa strategialuonnoksen kanssa. Tavoitteenamme on joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuksien kasvu, raideliikenteen kehittäminen ja kaasukäyttöisen bussiliikenteen lisääminen.

 

Huolestuttava kehitys näiden tavoitteiden suhteen on se, että Helsingin sisäisillä linjoilla tehtiin vuoden 2006 aikana noin 189,5 miljoonaa joukkoliikennematkaa. Määrä oli 1,5 % pienempi kuin edellisenä vuonna. Kehityksen kääntämiseksi tänä vuonna joukkoliikennettä nopeutetaan valoetuuksin, lisätään poikkittaisliikennettä ja kehitetään matkustajainformaatiota. Hyvä uutinen on myös se, että 8 ratikka jatketaan Arabiaan saakka.

 

 

***

 

Kuun vaihteessa oli joku taas ollut vauhdissa Sörkan metroasemalla. Laiturialue oli sotkettu pahasti ja mm. mainostaulut töhritty peittoon. Haluaisin todella tietää, ketkä viitsivät näin sotkea yhteistä ympäristöämme? Luulisi, että omakin viihtyisyys kiinnostaisi.