Kolumni ilmestynyt Kallio-lehdessä 22.10.2006

 

Niin kutsuttu Nimby eli Not In My Backyard -ilmiö on tuttu kaikille politiikassa toimiville. Nimbyilyä esiintyy ennen kaikkea paikallislehtien mielipidepalstoilla ja valitettavan usein myös pääkirjoituksissa. Valittaminen ja uuden epäily onkin usein paljon helpompaa kuin muutokseen tarttuminen.

 

Nimby vastustaa usein hanketta, jota pitää periaatteessa hyvänä, kunhan se ei vain häiritse omia kotinurkkia. Klassinen kysymys esimerkiksi ydinvoiman kannattajalle on se, että ottaisitko sitten voimalan omalle takapihallesi. Itse muuten ottaisin.

 

Helsingissä näitä tapauksia ovat viime vuosina olleet esimerkiksi Marjaniemeen suunniteltu kehitysvammaisten hoitola, Töölön asunnottomien ja Maunulan alkoholistien asuntolat.

 

Tutkimusten mukaan erityisryhmien asuttamista omaan naapurustoonsa vastustavat voimakkaimmin hyvätuloiset. Myönteisesti taas suhtaudutaan alueilla, joilla on jo kokemusta erityisryhmistä. Tyypillisin YIMBY (Yes In My Backyard) -alue on kaupunkikeskusta. Kuten vaikka juuri Kallion seutu. Täällä on totuttu elämänkirjoon ja se tekee osaltaan alueesta viehättävän.

 

Nimbyilyyn tarjoutuu mahdollisuus koko pääkaupunkiseudulla ensi vuoden alussa. YTV:n hallitus päätti perjantaina kuulla kaupunkilaisten mielipidettä suunnitellun jätteenpolttolaitoksen sijoittamisesta. Ehdolla ovat Espoon Ämmässuo ja Juvanmalmi, Vantaan Långmossabergen, Helsingin Kivikko ja Lohjan Kirkniemi. Näin suuren hankkeen onnistumisen kannalta asukkaiden kuuluminen on erittäin oleellista. Hyvä suunnittelu minimoi konfliktit. Toivoa sopii, että alueilta löytyy tarvittava määrä YIMBYjä.

 

Kummallista nimby-toimintaa on havaittavissa myös Kalliossa. Tällä kertaa liittyen Hakaniemeen kaavailtuun maakaasun tankkausasemaan. Suomessa maakaasuautot eivät ole yleistyneet mm. siksi, että kaasua ei ole ollut tankattavissa. Helsingissä suurin osa kaasuautoista on busseja, jotka tankkaavat bussivarikoilla. Kyseinen asema palveleekin henkilö- ja pakettiautoja.

 

Kaasuasemiin liittyy tietenkin aina riskejä ja keskelle asutusta rakennettaessa on oltava erityisen varovainen. Mutta itse ainakin uskon turvallisuuslaskelmiin ja insinööritaitoon. Jos haluamme muuttaa autokantaamme puhtaammaksi ja tarjota mahdollisuuden puhtaamman polttoaineen käyttöön, tarvitaan myös asemia. Ja asemia pitää olla siellä, missä autojakin. Siis myös lähellä keskustaa ja kalliolaistenkin kotinurkilla.