nuoliharmaa.gif Vantaan kaupunginjohtaja Juhani Paajanen epäilee (HS 3.5.), että suunniteltu lentokenttämetro palvelisi vain liikematkustajia.

Jos vaivautuu tutustumaan koko suunnitelmaan ja sen vaihtoehtoihin, huomaa metron palvelevan ihan kaikkia matkustajia; Vantaan Jumbon ja Aviapoliksen asiakkaita ja työntekijöitä sekä muun muassa Kartanonkosken asukkaita.

Lentokentän nurkilta julkinen liikenne Helsingin keskustaan vie nykyään kohtuuttoman pitkään ja esimerkiksi taannoinen bussilakko osoitti järjestelmän haavoittuvuuden. Seudulla asuvien on käytännössä pakko turvautua yksityisautoiluun.

Helsinki-Vantaan lentoasema saa matkustajilta vuodesta toiseen erinomaiset arviot. Nopean lentokenttäyhteyden puuttuminen sen sijaan ei imartele Helsinkiä eikä Vantaata joukkoliikennekaupunkeina.

Helsingin keskustasta Pasilan kautta lentokentälle kulkeva metro korjaisi tämän ja linkittäisi järkevästi lentokentän jo olemassa olevaan joukkoliikenneverkostoon.

Daniel Federley puolestaan kaipasi realismia metrosuunnitteluun (HS 3.5.). On totta, että vaihtoehto on mittava investointi. Sen rahoittamiseksi onkin löydettävä uusia keinoja ja saatava muun muassa lentoaseman alueen yritykset mukaan. Näin rasitus veronmaksajille on pieni.

Kyse on myös siitä, mihin joukkoliikennemuotoon haluamme panostaa. Metron kulunvalvontaa ollaan uusimassa ja automatisoimassa. Sekin on mittava investointi, joka tuntuu turhalta, mikäli nykyinen Helsingin metro ei laajene.

Lentokenttämetron lisäksi lähiaikoina on päätettävä myös metron laajentamisesta Laajasalon suuntaan. Pääkaupunkiseutu on loppujen lopuksi niin pieni, että mitään uusia liikennemuotoja, kuten pikaratikkaa, ei tänne kannata tuoda.

LAURA RISSANEN


joukkoliikennelautakunnan

jäsen (kok)

Helsinki