Kolumni ilmestynyt Kallio-lehdessä 13.11.2005

 

Kuka matkustaa pummilla?

<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

Joukkoliikennelautakunta esitti viime viikolla kaupunginhallitukselle, että tarkastusmaksu tulisi nostaa 60 eurosta 66 euroon ensi vuoden alusta alkaen. Korotusta esitetään, sillä kertalipun hinnan nousu 2 eurosta 2,20 euroon tekee sen mahdolliseksi. Lain mukaan kun tarkastusmaksu voi olla korkeintaan 30-kertainen suhteessa kertalippuun.

 

Päätöksen yhteydessä on epäilty sitä, nostaako 6 euron korotus kynnystä matkustaa pummilla. Voi hyvin olla, että ei. Mutta olennaisinta onkin se, minkä viestin helsinkiläisille lähetämme. Tarkastusmaksun pitäminen lain sallimassa maksimissa kertoo yksiselitteisesti siitä, että liputta matkustaminen ei ole hyväksyttävää. Piste.

 

Muistutuksena totean jälleen kerran, että pummilla matkustaminen aiheuttaa kaupungin kassaan noin 6 miljoonan euron loven. Tuon summan voisi joukkoliikenteessä käyttää moniin hyviin tarkoituksiin - nyt se uppoaa kankkulan kaivoon.

 

Valtaosa helsinkiläisistä maksaa matkansa ja arvostaa sitä, että noin puolet julkisen liikenteen kuluista katetaan verovaroin. Harmi vaan, että veronmaksajat ja lipunostajat maksavat myös pummien matkat. Ilmaista matkaa, kuten ilmaista lounastakaan, kun ei vielä ole keksitty.

 

Tarkastusmaksuesityksen lomassa jäimme lautakunnassa pohtimaan sitä, ketkä oikeasti matkustavat pummilla. Joukosta kun on hieman vaikea laatia seikkaperäistä tutkimusta. Ja taitaisipa tietosuojavaltuutetullakin olla asiaan huomauttamista. Niinpä pohdintamme ovat hyvin pitkälti "mutu-tuntumaa". Toki käytettävissä on matkalippujen tarkistajilta saatu tieto siitä, että joukkoon mahtuu mm. tapauksia, jotka ovat matkustaneet liputta jo yli 20 vuotta.

 

Julkisuudessa on myös esitetty väitteitä siitä, että opiskelijat kunnostautuisivat jotenkin suuresti pummailussa. Tähän en itse usko. Etenkin opiskelijalla tarkastusmaksu on turhan suuri ylimääräinen menoerä. Mutta, kuten sanottua, ilman todellista faktaa, tämä liputta matkustavien profilointi on melkoista arvailua.

 

Tarkastusmaksun osalta ensi vuonna on odotettavissa tuntuvampi korotus, sen mahdollistava lainmuutos on nimittäin parhaillaan työn alla. Mielestäni järkevintä olisi ollut tarkastusmaksun portaittaisen nousun mahdollistaminen. Siis se, että ensimmäinen maksu olisi esimerkiksi 75, toinen 100 ja kolmas jo 150 euroa. Silloin se ehkä oikeasti toimisi pelotteena ja kannustaisi maksamaan matkat. Tämä ei juristien mukaan kuitenkaan ollut mahdollista.

 

Mutta, hei! On minulla iloistakin raportoitavaa joukkoliikenteen osalta. Tänään sunnuntaina pääsevät kaikki isät testaamaan, miltä tuntuu ajaa ratikalla. Tempaus järjestetään Koskelan varikolla klo 11–14. Esillä on myös eri aikakausien vaunuja ja tarjoilua. Ja mikä parasta, koeajosta annetaan muistoksi todistus. Sitä kelpaa esitellä ystäville ja muille kadunmiehille.