Kallio-lehden kolumni 30.8.2008

Kaupungin päämedia kertoi viime viikolla Helsingissä syntyneen sopan joukkoliikenteen lippujen hinnoista. Otsikointi ja itse juttukin olivat hieman ylimitoitettuja. Jutun mukaan Kokoomus olisi valmis nostamaan lippujen hintoja ensi vuonna ja vasemmisto sekä vihreät laskemaan.

Totuus on hieman toisenlainen. Tämän olisi jutun tehnyt toimittajakin saanut helposti selville pelkästään lukemalla joukkoliikennelautakunnan pöytäkirjan. Päätimme nimittäin äänestyksen jälkeen (7-1, 1 tyhjä) hyväksyä tekemäni ehdotuksen siitä, että ensi vuonna kausi- ja arvolippujen hintaa lasketaan. Vastaavasti kuljettajalta ostettavien kertalippujen korotetaan. Lisäksi tariffitukeen ehdotamme 1,7 miljoonan euron lisäystä.

Se siis siitä Kokoomuksen tahdosta korottaa lippujen hintoja. Olen erittäin tyytyväinen siihen, että ensimmäistä kertaa oman jo kahdeksan vuotta kestäneen joukkoliikennelautakuntauran aikana teimme valtuustolle esityksen lippujen hintojen laskemisesta. Ja vielä niin, että suosimme kanta-asiakkaita.

Totta on toki se, että kustannuspaineet ovat kovat. Polttoaineen hinta on kallistunut ja työn hinta nousee koko ajan. Siten myös paineet hinnankorotuksille kasvavat. Enkä haluaisi enää koskaan joutua siihen tilanteeseen, missä olin edellisen lautakuntakauden aluksi. Tuolloin jouduimme pakon sanelemina useana vuotena peräkkäin nostamaan lippujen hintoja noin
kymmenen prosenttia. Tämä johtui siitä, että lähes koko 90-luvulla lippuihin ei tehty edes pieniä indeksitarkistuksia.

Moni on perustellusti kritisoinut sitä, että esityksessämme kuljettajalipun hinta nousee kahteen ja puoleen euroon. Hinta on kova, sitä en kiistä. Siksi vaadimmekin, että YTV vihdoin ryhtyisi toimiin sen suhteen, että kännykkälippu kelpaisi kaikilla bussilinjoilla. Tätähän myös kaupunginvaltuusto on vaatinut. Itse en edelleenkään voi käsittää, miten uudistuksen läpivienti vaikuttaa niin ylivoimaiselta, kun vastaava toteutettiin pikavauhdilla Tukholmassa.

Puhumalla kertalipun sijaan kuljettajalipusta ja alentamalla kausi- ja arvolippuja haluamme myös nopeuttaa liikennettä. Etenkin raitiovaunuissa, mutta myös busseissa, matkantekoa
hidastaa suunnattomasti lippujen osto kuljettajalta. Kuljettajalipun korkeampi hinta on perusteltu silloin, jos automaateista ja kännykällä on ostettavissa edullisempia lippuja. Arvolippua unohtamatta. Ja muuten olen sitä mieltä, että jokaisella helsinkiläisellä tulisi olla oma matkakortti.

***

Ensi vuodelle pienenä plussana on tulossa myös valtion tuki suurten kaupunkien joukkoliikenteelle. Summa tosin on sangen minimaalinen - viisi miljoonaa euroa. Siis alle viisi
prosenttia siitä, mitä yksin Helsinki joukkoliikenteeseen satsaa. Mutta parempi sekin kuin ei mitään. Aikaisemminhan valtion toimesta on tuettu syrjäseutujen joukkoliikennettä. Jos sitä nyt joukkoliikenteeksi voi kutsua, että kylän halki kulkee kerran-kaksi päivässä yksi vuoro.

Helsingissä valtion tuki on tarkoitus käyttää poikittaisliikenteen vahvistamiseen sekä turvallisuuden parantamiseen. Molemmat keinoja, joiden kautta voimme aidosti saada uusia käyttäjiä liikenteeseen. Se on todellinen ekoteko.