kolumni ilmestynyt Kallio-lehdessä 17.12.2006


Sörnäinen ei enää vuoden alusta ole kantakaupungin itäisin metroasema, sillä vuoden ensimmäisenä päivänä otetaan käyttöön Kalasataman pysäkki. Aamuun saakka vuodenvaihtumista juhlineet saavat siis varautua siihen, että matka-ajat Itä-Helsinkiin
pitenevät noin minuutin.

Kalasatama on kaupungin 17. metroasema ja se palvelee näin aluksi Verkkosaaren rannan työntekijöitä, mutta tulevaisuudessa suurin käyttäjäkunta on Sörnäisten rannan uuden asuinalueen asukkaat. Uudesta asemasta tulee viidentoista vuoden kuluttua yhtä vilkas kuin oma Sörnäisten asemamme nyt on. Matkustajia lienee tuolloin yli 20 000 päivässä.

Kalasatama on yksi ensimmäisiä merkkejä Vuosaaren sataman valmistumisesta. Asema on ollut metrosuunnitelmissa jo pitkään, mutta vasta satamatoimintojen asteittainen siirtyminen pois
uuden asuinalueen tieltä teki sen rakentamisesta ajankohtaista. Rakentaminen aikaistui siksi, että alueen kiinteistöjen omistajat sitä toivoivat ja osallistuivat myös kustannuksiin. Samanlaista yhteistyötä tehdään toivottavasti myös esimerkiksi lentokenttämetron rakentamisen yhteydessä.

HKL on aloittanut myös kampanjan siistimpien liikennevälineiden puolesta, tunnuksina on "Pidä metro siistinä" ja "Pidä ratikka siistinä". Kampanja on erittäin tervetullut ja samanlaisen
kampanjan teemalla "Pidä Stadi siistinä" toivottaisin myös tervetulleeksi. Joukkoliikennevälineet ovat meidän yhteistä tilaa, kuten kaupungin kadutkin, eivätkä ne valitettavasti pelkällä pyhällä hengellä puhtaina pysy.

Ratikoissa ja metroissa suurimman ongelman aiheuttavat ilmaisjakelulehdet, joiden omatoiminen kerääminen säästäisi huomattavasti verovaroja. Nykyisin esimerkiksi metrossa jaelluista kahdesta ilmaisjakelulehdestä palautuu lehtienkeräyslaatikoihin vain noin 20 prosenttia.

Metroissa lehtien keräämisen parissa työskentelee päivittäin viisi henkilöä. Työntekijäkuluja - samoin kuin myös luontoa - säästettäisiin melkoisesti jos lehdet päätyisivät lattian sijaan keräyslaatikkoon. On hyvä myös huomata, että tavallisiin roskiksiin lehtiä ei kannata heittää. Niistä niitä ei voi enää kierrättää, vaan lehdet päätyvät sekajätteisiin. Roskakorit myös täyttyvät jo aivan muutamista lehdistä. Penkille jätetty lehti päätyy myös useimmiten lattialle, missä se sotkeutuu helposti.

Ilmaisjakelulehtien palautumista uusiopaperin raaka-aineeksi voi siis jokainen tehostaa hyvin pienin toimin. Samalla säästää luontoa ja yhteiskunnan varoja sekä tuo lisää viihtyvyyttä kaupunkiliikenteeseen.

***
Jouluvalmisteluissa kannattaa myös kiinnittää huomiota syntyvän roskan määrään. Perinteisiä joulupapereita ei voi kierrättää, joten niiden sijaan kannattaa käyttää vaikkapa silkkipaperia ja
kaunista narua. Muutenkin ympäristön kannalta hyvä lahjavinkki on miettiä aineettomia lahjoja. Esimerkiksi kummilapset voi viedä teatteriin ja äidille luvata hemmottelupäivän.


Hyvää Joulua!